Wat is VAA?
Geniet je van een bedrijfswagen die je ook privé gebruikt? Voor de fiscus is die mooie auto geen auto, maar wel een Voordeel van Alle Aard (een VAA). Het komt er op neer dat je bedrijfswagen een stukje loon vertegenwoordigt. En je inkomsten, die moeten natuurlijk belast worden.
Omdat er vroeger nogal eens discussie was over voor hoeveel procent je een bedrijfswagen privé gebruikt heeft de wetgever er sinds 2012 voor gekozen om een forfait aan te rekenen. Of je nu veel of weinig km privé rijdt met je auto maakt niet uit. Wanneer je een bedrijfswagen ook privé gebruikt word je sowieso belast.
De VAA-berekening die je hier vindt, berekent hoe groot het voordeel van je auto precies is. Het getal geeft eigenlijk weer met hoeveel je brutoloon maandelijks zou stijgen als je geen auto ter beschikking zou krijgen, althans volgens de forfaits van de overheid. Op dit voordeel betaal je dan personenbelasting. De formule werd geactualiseerd naar de situatie in 2019.
Laatste aanpassing: januari 2019
De VAA-formule
Hoe berekenen ze hoe groot jouw voordeel is? De VAA-formule houdt o.a. rekening met:
- hoe vervuilend je auto is: voor vervuilende auto’s word je hoger belast
- hoe nieuw je auto is: nieuwe auto’s zijn duurder
- hoe duur je auto is: het voordeel voor een dure auto is groter.
Wat is de catalogusprijs?
Bij de VAA-berekening zal je de catalogusprijs moeten ingeven. De cataloguswaarde is de verkoopprijs van het voertuig in nieuwstaat aan een particulier, inclusief de prijs van de opties en de werkelijk betaalde BTW, exclusief kortingen. De cataloguswaarde vinden is vooral voor tweedehandswagens geen eenvoudige opdracht. Vraag raad aan je boekhouder!
Als je meerdere bedrijfswagens hebt, moet je dan meerdere keren het VAA betalen?
Ja, je betaalt het VAA voor elk voertuig dat je ook privé gebruikt.
Geldt de berekening ook voor een lichte vracht voertuig?
Het forfaitaire VAA geldt enkel voor wat de fiscus personenwagens, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen noemt. Dus niet voor lichte vracht voertuigen. Het werkelijke gebruik bepaalt daar het aan te geven voordeel. Dat kan voordelig zijn voor wie het voertuig slechts sporadisch privé gebruikt.