Vanaf september 2018 mogen auto’s in België enkel verkocht worden als ze slagen voor de nieuwe Europese uitstoottesten. Door de invoering van die nieuwe uitstootprocedure was er in augustus een piek in het aantal inschrijvingen van auto’s.
Autobelastingen stijgen
En dat is niet onlogisch. De nieuwe uitstoottesten (WLTP) zijn een stuk realistischer dan vroeger, waardoor de CO2-uitstootwaarden van nieuwe auto’s flink stijgen. Dat laat zich dan ook voelen in de autobelastingen die berekend worden op basis van de CO2-uitstoot, zoals de BIV of Belasting op Inverkeerstelling.
De nieuwe WLTP-waarde zal echter nog niet meteen als basis worden genomen om de autobelastingen te berekenen. Tot 2020 gebruikt de fiscus de NEDC 2.0-waarde, een ingewikkelde herberekening van de oude uitstootwaarde.
Moeilijker om te ‘sjoemelen’
Door de meer realistische uitstoottesten krijgen de kopers meer correcte en betrouwbare informatie over de uitstoot en het verbruik van hun wagen. De oude uitstoottesten konden de autobouwers nog makkelijk omzeilen. Bij de nieuwe uitstoottesten kunnen ze nog steeds sjoemelen, maar het is moeilijker geworden. De Europese Unie legt de autobouwers namelijk nieuwe CO2-uitstootregels op voor 2021 en 2030.
Vertraagde levering
Veel autobouwers zijn laat begonnen met het aanpassen van hun wagens naar de nieuwe Europese normen, wat leidt tot heel wat vertragingen bij de leveringen. Daardoor houden verschillende merken een tijdelijke verkoopstop of stoppen zelfs volledig met bepaalde modellen.