Eind december 2017 overleed een 41-jarige spoedarts uit ¬Beringe aan de verwondingen die ze opliep bij een ongeval met haar snelle elektrische fiets. Het voorval zorgt voor de vraag naar de invoering van een aparte rijopleiding en een apart rijbewijs voor de speed pedelec.
De snelle elektrische fiets rijdt nog niet zo lang op onze wegen, maar brengt al wel conflicten en verwarring met zich mee. De speed pedelec rijdt tot 45 kilometer per uur en wordt wettelijk als ‘bromfiets klasse P’ gecatalogeerd. Je moet dus minstens zestien jaar oud zijn, een rijbewijs hebben, een nummerplaat aanvragen en een helm dragen om ermee te mogen rijden. Een speed pedelec kan je dus beschouwen als iets tussen een fiets en een bromfiets.
De speed pedelec is dus een toevoeging aan het grote aanbod aan fietsen die we in België kennen. Elk type fiets heeft zo zijn eigen snelheid waardoor onze infrastructuur dringend dient aangepast te worden. Zo pleit men onder andere voor minder kruispunten en bredere fietspaden. Uiteraard duurt het wel even vooraleer die aanpassingen zijn doorgevoerd. Wat kan men dan ondertussen doen om de situatie veiliger te maken voor speed-pedelec-gebruikers en dat van andere weggebruikers??
Roel De Cleen, woordvoerder van de Fietsenbond, opteert voor een aparte rijopleiding en apart rijbewijs voor eigenaars van een snelle elektrische fiets. Op die manier zouden speed-pedelec-bestuurder hun rijvaardigheid verbeteren en zouden veel accidenten voorkomen kunnen worden.