We weten meer over de aanpassingen van de BIV en verkeersbelasting.
Aanpassingen aan de BIV
- Oude berekeningwijze wordt min of meer behouden, maar de waarden worden verstrengd. Dat zorgt voor een algemene belastingverhoging. Ook voor milieuvriendelijke wagens.
- Geen BIV voor hybride voertuigen (tot 2020), elektrische voertuigen, waterstofwagens en CNG voertuigen (tot 2020). Voor wie het zich afvraagt, CNG-voertuigen zijn aardgasvoertuigen.
- Het systeem van de goedkopere BIV voor oudere wagens blijft behouden.
De formule blijft dus onveranderd complex.
Aanpassingen aan de verkeersbelasting
De formule voor de verkeersbelasting wordt ook aangepast vanaf 2016. De BIV was enkele jaren geleden al vergroend, nu gebeurt dat ook met de jaarlijkse autotaks. Het resultaat is hier dat een formule die al complex was, nu nog complexer wordt. Concreet:
- De basis blijft het aantal fiscale PK van je wagen (gebaseerd op de cilinderinhoud)
- In de berekening van de taks wordt je aantal fiscale PK bijgestuurd door een CO2 bonus/malus. Je aantal fiscale PK stijgt kunstmatig wanneer je meer dan 122 gram per kilometer CO2 uitstoot, en het daalt wanneer je minder dan 122 gram uitstoot.
- Vrijstellingen voor aardgas auto’s en hybrides (tot 2020). Ook voor waterstofwagens en elektrische voertuigen. Een hybride mag wel max. 50g CO2 per jaar uitstoten om van de vrijstelling te genieten.
- LPG-voertuigen krijgen €100 korting.
- De formule geldt voor nieuwe inschrijvingen.
Zodra de getalletjes helemaal openbaar zijn, passen wij onze berekentools aan. Schrijf je ondertussen in op onze nieuwsbrief. We verwittigen je zodra we een nieuwe berekenmodule hebben aangemaakt.