We hebben getest met een berekentool voor de verkeersbelasting, maar de resultaten komen niet altijd volledig overeen met de praktijkvoorbeelden die eerder bekend gemaakt werden in bijvoorbeeld De Tijd. Om die reden beslissen wij nog niet met onze tool naar buiten te komen op onze algemene berekenpagina’s. Er blijven kleine verschillen bestaan die we niet kunnen verklaren. (alle data kloppen, behalve die voor de benzine varianten van de Passat en de Audi).
Dan gaan we er natuurlijk vanuit dat de praktijkvoorbeelden in de media juist zijn. Vooraleer je verderleest moet je er rekening mee houden dat het sowieso allemaal nog maar voorstellen zijn, die nog niet zijn goedgekeurd en nog gewijzigd kunnen worden. Voorzichtigheid is dus geboden! Ook weten we nog niet over overgangsmaatregelen, ingangsdata, etc. We zijn dus niet verantwoordelijk als onderstaande berekening helemaal fout blijkt te zijn. 🙂
Wat we op deze pagina wel uitleggen is hoe we denken dat de formule ongeveer zal werken, zonder alle kleine details te kunnen verklaren. We geven ook een rekenvoorbeeld dat duidelijk maakt hoe de praktijkvoorbeelden werden berekend.
Hoe de formule voor de verkeersbelasting volgens ons werkt
Wat vast staat is dat de formule bestaat uit een vast deel op basis van de fiscale pk (zoals in de oude formule), je moet dat bedrag gewoon behouden. Dat basisbedrag wordt echter op 2 manieren verhoogd of verlaagd.
-  Ten eerste op basis van de euronorm en de brandstof. (lagere euronorm > meer betalen | diesel > meer betalen dan benzine). Op het internet circuleren extra bedragen van +40% voor een euro 0 diesel. Voor auto’s die voldoen aan modernere euronormen zijn de verschillen kleiner. Voor recente benzinemotoren zou er zelf een kleine verlaging zijn tov. een kleine verhoging voor diesels. Hoeveel procent er bijkomt of afgaat van de oude berekening op basis van fiscale pk zou je kunnen aflezen in een tabel. Of de data kloppen in de tabel waarnaar we verwijzen, dat is op dit moment onzeker.
- Ten tweede is er een korting of extra kost voor motoren die onder of boven de 122 g per km CO2 uitstoten. We vermoeden dat dat zo werkt: wanneer je 140 g per km uitstoot zit je 18 g boven het ijkpunt. Dat levert je 18 x 0,3% = 5,4% straf op. Die 5,4% wordt berekend op basis van de belastingwaarde die overeenkomt met je fiscale pk (bijv €405,11 voor 11 fiscale pk, nu al af te lezen in de oude berekening). 5,4% van 405,11 is €21,9
Het eindresultaat is dus gelijk aan het oude bedrag van de verkeersbelasting, verhoogd of verlaagd op basis van de combinatie euronorm & brandstof, verhoogd of verlaagd op basis van of je boven of onder het ijkpunt van 122g per km zit.
Rekenvoorbeeld
Op basis van de voorlopige veronderstellingen hierboven, laat ons een voorbeeld berekenen:
- Mercedes C, Diesel, 9 fiscale pk, uitstoot 109 g/km, euro 6.
- De basisbelasting voor 9 fiscale PK is €269,28. Volgens de tabel op de opelsite moet je die verhogen met 15%. Dat geeft dus €309,67.
- De uitstoot zit 13 eenheden onder het 122 ijkpunt. We moeten die 13 vermenigvuldigen met 0,3%, dat geeft dus 3,9%. Die 3,9% is een korting die je berekent op basis van het basisbedrag (269,28). De korting bedraagt dus  € 10,50.
- Het eindresultaat is €309,67 – 10,50 = € 299,17
UPDATE: op algemeen verzoek plaatsen we hier de tool waarmee we automatisch de berekening maakten (op basis van de uitleg van de minister en de tabel op de opelsite). Maar let dus op, het resultaat klopt niet altijd met de voorbeelden die je in de media vindt. De kans dat wat hieronder staat echt 100% klopt is dus klein. Beschouw het louter als illustratief. Reageer gerust als je ideeën hebt om de tool te verbeteren.