Op 1 september 2017 zal een nieuwe homologatietest voor de CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens worden ingevoerd waardoor de kans bestaat dat bestuurders van nieuwe gehomologeerde auto’s meer belasting op inverkeerstelling (BIV) en meer verkeersbelasting gaan moeten betalen.
Elk voertuig dat op de openbare weg rijdt, dient te voldoen aan bepaalde technische en administratieve vereisten. Bij de homologatie wordt er voornamelijk bijzondere aandacht gegeven aan de aspecten milieu (o.a. CO2-uitstoot) en veiligheid (o.a bestuurders en inzittenden).
Op dit ogenblik wordt bij de homologatie het verbruik en dus ook de CO2-uitstoot van een auto gemeten volgens de NEDC-testcyclus (New European Driving Cycle). Die test is sinds de jaren 80 niet meer bijgewerkt met als gevolg dat er de voorbije jaren vaak een groot verschil tussen theoretisch en reëel verbruik werd vastgesteld. Daarom wordt er dit jaar de nieuwe WLTP-test (Worldwide harmonized Light Vehicle Test Procedure) geïntroduceerd.
De nieuwe WLTP-test is accurater dan de oude test waardoor auto’s die na 1 september 2017 worden gehomologeerd, meer verbruiken en meer CO2 uitstoten dan dezelfde auto als die voor 1 september 207 zou worden gehomologeerd. Aangezien BIV en verkeersbelasting zich onder andere baseert op de CO2-uitstoot van je auto, kunnen de verhoogde CO2-waarden ervoor zorgen dat je meer taksen zal moeten betalen.
Volgens de Vlaamse en Federale regering is het voorlopig nog onduidelijk hoe auto’s die gehomologeerd worden na 1 september zullen worden belast. Er wordt in ieder geval door de Europese Commissie een overgangsperiode tot 1 september 2018 voorzien.